zondag 11 november 2012

Onderwijsvernieuwing

Op Wat bedoelen we precies met onderwijsvernieuwing? noemt Jelmer Evers drie kenmerken van onderwijsvernieuwing:
  1. Van bovenaf opgelegde vernieuwing
    "In de discussie over onderwijsvernieuwing is de door de overheid opgelegde vernieuwing de grote boosdoener. We hebben het dan over bijvoorbeeld de invoering van het Studiehuis, de invoering van de Tweede Fase en recentelijk ook de verhoging van 1000 naar 1040 uur."

  2. Autonome vernieuwing
    "Deze wordt gekenmerkt door een andere blik op het onderwijs waarbij de nadruk ligt op de ontwikkeling van het individu via reflectie en samenwerking. De leerling draagt veel meer verantwoordelijkheid en hij heeft meer keuzevrijheid dan in het traditioneel onderwijs."

  3. ICT vernieuwing
    "Met de opkomst van de Personal Computer (PC) ook een vernieuwingsbeweging die een grotere rol van ICT voorstaat in het onderwijs. Een leerling moet goed worden voorbereid op de toekomst. ICT vaardigheden zouden daarom een centrale rol moeten spelen in het onderwijs."
Om spraakverwarring te voorkomen is het handig deze verschillende kenmerken in het achterhoofd te houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten